Det skal vurderes om du er uddannelsesparat. Det handler om at hjælpe dig godt på vej.
I 8.klasse skal din skole i samarbejde med UU, vurdere om du er parat til ungdomsuddannelse
Vurderingen er foreløbig og kan ændres løbende
Formålet med vurderingen er at sikre, at du får den nødvendige støtte fra skole og uddannelsesvejledningen.
Det handler med andre ord om, at du kan komme godt i gang med en ungdomsuddannelse, når du forlader grundskolen.
Hvis du vurderes foreløbig uddannelsesparat
Så modtager du uddannelsesvejledning gennem de kollektive vejledningsaktiviteter såsom:
Vejledning i klassen
Deltagelse i “Skills” på erhvervsuddannelserne i løbet af efteråret
Introduktionskurser på ungdomsuddannelserne i løbet af foråret
Eventuelle praktikforløb
Husk at være opsøgende
Du og dine forældre skal være opsøgende i forhold til at indhente information om ungdomsuddannelserne, eksempelvis via:
UG.dk
eVejledningen
Uddannelsernes egne hjemmesider
Åbent hus arrangementer
Deltagelse i uddannelsesaften arrangeret af UU
Hvis du vurderes foreløbig ikke uddannelsesparat
Udover de aktiviteter der gives til alle, så får du desuden en særlig vejlednings- og skoleindsats, som bliver planlagt i samarbejde mellem dig, dine forældre, skolen og UU og skrives ind i en skole- og vejledningsplan på MinUddannelse.dk
En særlig vejledningsindsats kan eksempelvis være:
Særlige praktikforløb
Besøg på arbejdspladser
Besøg på uddannelsessteder
Samtaler med UU-vejleder, individuelt eller i grupper
Brobygningsforløb
Om UPV
På UG.dk har du mulighed for at læse endnu mere om uddannelsesparathedsvurderingen og hvad den betyder. Læs mere om UPV her
I vurderingen kigger man på
Elever i 8.klasse, der har opnået mindst 4 i gennemsnit, opfylder de faglige forudsætninger for at være uddannelsesparat.
Elever i 9.klasse, der har opnået mindst 2 i gennemsnit i dansk og matematik, opfylder de faglige forudsætninger for at være uddannelsesparat til en erhvervsuddannelse. Gælder både standpunktskaraktererne og karaktererne fra afgangsprøverne.
For elever, der ønsker en gymnasial uddannelse, indgår elevens standpunkts- og prøvekarakterer i grundlaget for vurderingen af de faglige forudsætninger.
Parathedsvurderingen kigger her på følgende områder:
Motivation
– for uddannelse og lyst til læring
Selvstændighed
– at man tager initiativ i opgaveløsninger
Ansvarlighed
– at man er forberedt til timerne
Mødestabilitet
– rettidighed og lavt fravær
Valgparat
– i forhold til det forestående valg af ungdomsuddannelse eller andet.
Parathedsvurderingen kigger her på følgende områder:
Samarbejdsevne
– Handler om at kunne løse opgaver sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet.
Respekt
– Handler om at udvise forståelse for andre mennesker.
Tolerance
– Handler om at kunne samarbejde med mennesker, der er forskellige fra en selv.
Parathedsvurderingen kigger her på følgende områder:
Praktiske færdigheder og kreativitet
Arbejdskendskab, arbejdspladsfærdigheder og virketrang
Værkstedsfærdigheder
Færdigheder i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed
Færdigheder i at kunne anvende teorier i praksis
Bemærk: Du kan ikke vurderes ikke-uddannelsesparat alene fordi, du er vurderet til ikke at opfylde de praksisfaglige
forudsætninger.